Allmän Info
Ranunkelns Samfällighetsförening
Vår förening består av 51 radhus producerade av John Mattsons (JM) Byggnadsbolag på uppdrag av Riksbyggen. Husen stod färdiga 1986 och inflyttningen skedde i huvudsak under första halvåret. Den ursprungliga boendeformen var bostadsrätt, men från 15 oktober, 1999 ombildades föreningen till att bli egna hem. Området är byggt i en ganska kuperad terräng vilket gör att huslängorna inte ser likadana ut som annars lätt blir fallet i radhusområden. Tillgängligheten för trafik är begränsad till ena sidan av husen, vilket gör att man kunnat placera garage och förråd i nära anslutning till det egna boendet. Den andra sidan av husen är i gengäld helt fredad från all trafik med lugna och vackra baksidor där altaner, trappor och täppor tävlar om utrymmet.
Samfälligheten har en styrelse som består av fem ledamöter och två suppleanter. Ordförande (som inkluderas i de fem) väljs på ett år av årsstämman medan ledamöterna och suppleanterna väljs på två år växelvis 2 st och 3 st vartannat år för att behålla kontinuiteten. Föreningen har också en revisor med suppleant som kontrollerar att styrelsen sköter sitt uppdrag främst då gällande budget och ekonomisk redovisning. Det finns även en valberedning med fyra ledamöter en från varje område, där området är uppdelat i 4 områden benämnda Övre västra, Övre östra, Nedre västra och Nedre östra Ranunkelgränd. Utöver detta finns det 4 områdesvärdar (en per område) som bland annat har till uppgift att tillsammans med styrelsen planera och genomföra föreningens städdagar under vår och höst samt informera och välkomna nyinflyttade inom sitt område.
På samfällighetens årsmöte som alltid äger rum i början av maj varje år utses både styrelse och övriga aktiva inom samfälligheten. Styrelsen träffas om inget särskilt inträffar under fyra ordinarie möten om året. Sedan tillkommer ett kort konstituerande möte efter årsmötet då styrelsen väljer sina interna övriga roller såsom sekreterare, kassör och vice ordförande. Styrelsemedlemmarna och revisor får ett arvode för sitt uppdrag, ett arvode som fastställs av årsmötet.
Samfälligheten är uppdelat i två gemensamhetsanläggningar GA:1 (marksamfällighet) och GA:2 (garagesamfällighet) som skall täcka samfällighetens gemensamma kostnader. Avgift för att täcka kostnader som är gemensamma för samtliga 51 hushåll tas ut under GA:1. Avgiften för underhåll och hyra av de 22 garage som samfälligheten äger tas ut under GA:2. Hur stor avgiften per månad blir för respektive GA beslutas på årsmötet och fastställs i en debiteringslängd för respektive GA1 och GA2. Avgiften betalas i förskott och kvartalsvis och aviseras genom ett inbetalningskort i kuvert som läggs i lådan 14 dagar innan förfallodatum.
Vår- och höststäddagar
Varje vår och höst bestämmer styrelsen en dag då vi gemensamt träffas för att klara av den skötsel som gemensamhetsanläggningarna och marken kräver. Området är indelat i fyra delområden som har var sin områdesvärd. Områdena kallas numera (sedan stämman 2015) för: ÖV, ÖÖ, NV och NÖ. I varje område har en områdesvärd ansvar att hålla lite koll inom området, fördela arbetsuppgifter på städdagarna och hälsa nya grannar välkomna. Områdesvärden väljs av stämman varje år. Följande hus till hör de olika områden, se områdeskartan i slutet av häftet där förteckning på aktuella områdesvärdar också finns:
Område Övre västra (ÖV)
34 - 64 (jämna nummer)
Område Övre östra (ÖÖ)
8 - 32 (jämna nummer)
Område Nedre västra (NV)
66 - 76 (jämna nummer); 19 - 27 (ojämna nummer)
Område Nedre östra (NÖ)
2 - 6 (jämna nummer); 1 - 17 (ojämna nummer)
Gemensamhetsansvaret gäller främst städning av vägarna, skötsel av rabatter, trimning av träd och buskar, översyn av belysning men även kontroll av samfällighetsgaragen, dess takpannor samt rensning av dess hängrännor ingår också. En del ytor som är gemensamhetsytor underhålls av boende då de har exempelvis en gräsmatta när tillhands. Detta underhåll brukar boende sköta löpande, dock skall tilläggas att om underhållet inte sker har föreningen ett gemensamt ansvar att åtgärda dessa ytor när det gäller underhåll av gräsmattor, buskar och träd och detta arbete förläggs då främst på städdagarna.
Att åtgärda eller kontrollera den fastigheten man äger ingår däremot inte under städdagen då det är våra egna hem. Var gränsen mellan samfällighet och egen mark går kan vara svårt att avgöra från fall till fall, men prata med din granne och kanske främst de som bott i området länge om du är osäker. Du kan även kontakta styrelsen som har kartor med tomtgränser angivna.
Som regel har varje hus en tomtgräns som slutar 6m ut från baksidan av huset och fram till vägens kant på framsidan. De hus som har fria gavlar har som regel ca 1m ut från gavel/garage som egen mark. Styrelsens anser dock att det viktigaste är att vi tar hand om våra närliggande ytor och förvaltar dem så väl vi kan, oavsett om de är gemensamma eller inte. Detta underlättar för alla och sparar föreningen en hel del kostnader.
OBS! Alla förväntas delta under städdagarna med minst en person från varje hushåll. Det är en del av Din boendeform. Kan man inte delta ska man höra av sig till någon i styrelsen resp. områdesvärd. Det finns säkert goda skäl varför man inte deltar, men då kan man kanske erbjuda hjälp med något annat före eller efter städdagen. Både höst och vårstäddagarna är lätta att förutse, då de som regel infaller söndagen vecka 16 i april respektive söndagen vecka 41 i oktober då eldning fortfarande är tillåten i Tyresö kommun. (se även Renhållningens A-Ö som ges ut av kommunens tekniska avdelning). Städdagarna innehåller även en trevlig paus mitt på dagen med lättare förtäring (korv och kaffe). Intresset för att delta i städdagarna har ökat markant de senaste åren och att samfälligheten hålls i god ordning är förhoppningsvis i allas intresse. Detta är en positiv trend som vi hoppas håller i sig. Nu senaste åren 2018-19 har styrelsen introducerat ett deltagarlotteri som uppmuntrar deltagande – vilket emottogs mycket positivt.
Sophanteringen
Från början hade vi, i vår förening, sopställ med säckar vid varje hus. En förändrad politik inom kommunen gjorde att det gick att hålla kostnaderna nere genom att välja gemensamma kärl och att minimera volymen på soporna. Samfälligheten har därför valt en lösning med stora gemensamma kärl sedan ett antal år. Kostnaden för sophantering är en avsevärd del av driftkostnaden och ingår i avgiften för GA:1. Kärlen är uppställda på några strategiska platser i området. Styrelsen har tidigare under åren också försökt att intressera alla för att kompostera det köks- och trädgårdsavfall som går att kompostera. I området finns kärl för kompostering, gröna s.k JORA-trummor och är man intresserad av att använda en sådan kontaktar man styrelsen och startar sitt komposterande.
Under stämman i maj 2019 beslutades att föreningen skall prova på den s.k matavfallsinsamling som sker i kommunens regi. Via de bruna tunnorna samlar vi in matavfall som lämnas i papperspåsar i de bruna tunnorna. Maten blir sedan biogas. Detta är kostnadsfritt för oss och minskar mängden sopor i de gröna kärlen (som vi betalar för). Tanken är att spara både pengar och miljö. Föreningen testar detta fram till stämman i maj 2020 och beslutar då om vi skall fortsätta. Starten i juni samt hösten och vintern 2019 har gått bra och vi fortsätter under våren 2020 fram tills beslut tas på stämman – mycket lutar åt att vi fortsätter detta då det är bra både för ekonomin och miljön.
Lösningen med gemensamma kärl kräver att hushållen i övrigt följer de regler som gäller för sophantering. I sopkärlen får enbart brännbart avfall slängas och soppåsarna skall vara väl tillslutna. För att minimera belastningen av sopkärlen bör varje hushåll sopsortera (Sopsorteringens A-Ö) även om det inte är ett krav. Ur denna broschyr framgår vad som är hushållssopor och vad som med fördel kastas på återvinningsstation. Närmaste F4 återvinningsstation finns vid uppfarten/korsningen Mellanbergsvägen/Njupkärrsvägen, endast ca 500 m bort.
Att ha sopkärlen samlade begränsar trafiken med stora sopbilar i området vilket är bra. Tänk dock på att fordon inte får parkeras i bredd, även om du bara stannar för att lasta av. Kommer inte sopbilen fram riskerar vi att den vänder och det tar ytterligare en vecka tills soporna hämtas. Normalt hämtas både vanliga sopor och matavfallet på torsdag morgon. Om Du måste stanna på gatan under denna tid, gör det under en kort period och håll uppsikt över Ditt fordon om sopbilarna råkar komma.
Har man skrymmande eller miljöfarligt avfall måste man själv transportera detta till kommunens återvinningscentral i Petterboda (Se vad du kan lämna). Information om detta finns även på kommunens hemsida. Alla hushåll har fått ett passerkort till Petterboda återvinningscentral. Saknar man kort kontaktar man Tyresö kommun eller pratar direkt med Petterboda som brukar kunna hjälpa till. Föreningen har inga extra kort att dela ut men du som är nyinflyttad bör passa på att fråga säljaren om passerkortet kan överlåtas i samband med köpet av huset. OBS! Tänk på att från och med 2015 är antalet besök/kort på Petterboda begränsat till 20 av Tyresö kommun. Se här hur du ordnar nytt kort om kortet kommit bort.
Vattnet
Vi har gemensam avläsning och kostnad av områdets vattenförbrukning. Det är ett billigt sätt att hålla husen med vatten förutsatt att alla är sparsamma. Den stora förbrukningen sker förstås sommartid, då det är varmare och många vill ge sina grödor ordentligt med vatten. Även de gemensamma gräsytorna skall ju bevattnas. Vattnet är således en av föreningens största utgiftsposter under rubriken drift och ingår i avgiften för GA:1. Eftersom området ursprungligen planerades som bostadsrätter är det svårt att installera mätare för enskild avläsning och debitering i varje fastighet. Tillgängligheten är dålig och vattnet kommer in på flera olika ställen i de många varianter av hus som finns i området. Att bruka vårt gemensamma vatten med måtta ligger i allas vårt ansvar även om det förstås är olika förutsättningar i hushållen. Detta (vår vattenförbrukning) är ett av styrelsens stående fokusområden för att hålla den gemensamma ekonomin i schack.
Vinterunderhåll
Föreningen har avtal med en entreprenör som sköter vinterunderhållet avseende snöröjning och sandning inom området. Vinterunderhåll av vägen och de stora garageplanerna är något som ingår i avgiften för GA1. Notera att detta inte innefattar den stora infartsvägen och vändplanen i den nedre delen av vårt område. Denna väg sköts av kommunen och den snöröjnings entreprenör som de har upphandlat. Backen upp och övre vägen samt skaftvägen ner till gästparkeringarna är dock vårt (föreningens) ansvar. De sista årens snörika vintrar har gjort att kostnaden för snöröjning och vinterunderhåll har ökat dramatiskt. Snöröjningen är därför ett annat av styrelsens fokusområden.
Elektriciteten
Utanför avgiften till föreningen ligger hushållselen. Var och en av de boende är kund hos en elleverantör och måste teckna eget avtal. Vattenfall äger distributionsnätet varför nätavgift alltid debiteras av Vattenfall. Det går att välja olika former av leverantör, men tänka på att husen som regel har ett cirkulerande uppvärmningssystem/vattenradiatorer med eldriven panna som förbrukar en ansenlig mängd el under främst vinterhalvåret.
Hösten 2007 installerade vattenfall nya fjärravläsningsbara elmätare som gör att man numera direkt betalar den faktiska förbrukningen månad för månad. Väljer man annan elleverantör än vattenfall så har vattenfall skyldighet att informera respektive elleverantör om den månatliga förbrukningen. Numera blir det därför sällan en otrevlig överraskning efter en kall vinter, eller med många hemmavarande tonåringar om de är storkonsumenter av el. Man ansvarar själv för och betalar sin elförbrukning och underhåller sina egna elledningar inne i och utanpå husen. 2017 investerade föreningen i nya armaturer till områdets gatlyktor vilket snabbt visade sig vara en bra investering då elförbrukningen för belysning minskade avsevärt redan första året. Kostnaden för den elförbrukningen ingår i samfällighetsavgiften för GA1 och GA2.
Centralantenn och kabel-TV, Bredband
I området finns en hyfsat modern central anläggning som är ansluten till Tele2 (tidigare Com-Hem) och deras kabel-TV nät. För information om och störningar i nätet hänvisar vi till Tele2 https://www.tele2.se/Ett basutbud ingår i avgiften till föreningen och debiteras på GA.1. De kanaler som ingår i basutbudet är (fn) SVT 1,2 Tv3, Tv4, TV4+, Kanal 5 0ch 6, Eurosport, MTV, Lokalkanalen, SVT24, Kunskapskanalen och Tele2:s informationskanal. (Med reservation för förändringar de senaste åren).
Under sommaren 2020 har Tele2 tagit bort de analoga kanalerna i grundutbudet – från och med hösten 2020 går det alltså bara att titta digitalt via Tele2:s uttag som finns i varje hus. För att kunna titta på det utbud som ingår behövs alltså en TV som har digital mottagare alternativt en dekoder/boxer från Tele2 eller liknande som kopplas till TV:n. Även den analoga radiosändningen via ”tre hål i väggen” är nu borta, tyvärr.
Blir det fel på TV-mottagningen/bredbandet så kontrollera med några grannar innan du ringer och anmäler felet. Det finns möjlighet att skaffa sig bredbandsanslutning/fiber från flertalet andra operatörer. Telia och andra aktörer har på senare tid gått ut med intresseförfrågan till boende att dra in Fiber i området vilket även gjorts av några få medlemmar. Detta är helt upp till var och en såklart. Styrelsen bevakar denna fråga då det kan innebära en del markarbeten i våra gemensamma vägar vilket då skall återställas.
Uppvärmningen
Husen är från början försedda med ett system för vattenburen elvärme. Därför sker uppvärmningen med i första hand en värmepump som tar värmen från den frånluft som går genom anläggningen på sin väg ut. I andra hand sker uppvärmningen med direktverkande elpatroner/panna. Varje hus har sin egen anläggning. Husägaren ansvarar för skötseln av denna. Det är kostsamt att reparera denna typ av anläggning, varför du bör låta se efter anläggningen med jämna mellanrum. De som har bott länge i området kan säkert bidra med tips om vad som behöver göras. Utbyte av pannor har under åren samordnats av boende vilket kan få ner kostnaden avsevärt om man förhandlar väl och gör gemensam upphandling.
Fordonstrafik och parkering inom området
Som nämnts ovan är fordonstrafik tillåten på vägarna inom området. Observera dock att barn ofta leker på och i anslutning till vägarna. Under åren har en del incidenter inträffat, lyckligtvis har ännu ingen blivit allvarligt skadad. Respektera de trafikskyltar, farthinder och regler som samfälligheten satt upp. Hastigheten är dock den viktigaste delen i att förhindra olyckor. Tillåten hastighet är 20 km i timmen.
En tendens som varit ganska vanlig sista åren är att fler parkerar ovarsamt inom området. Som tidigare nämnts, så ligger alla lekplatser i direkt anslutning till vägarna och det finns för närvarande mängder av barnfamiljer i området då en generationsväxling pågår för fullt sedan 4-5 år tillbaka. Den som parkerar direkt på gatan (inte på sin ”garageuppfart”) skärmar av synfältet för både barn och bilförare. Allmänna trafikregler att inte parkera närmare än 5 meter från ett vägkors gäller även inom vårt område. Fordon över 3 ton får inte parkeras inom området överhuvudtaget. Parkeringsbehovet har delvis sitt ursprung i att föreningen tyvärr har ett mycket begränsat antal besöksparkeringar nere vid Ranunkelgränd 1 – 5 endast 4 st. Vid behov får man hänvisa till de parkeringar som finns nära området t.ex. Veronicagränd eller Kamomillgränds besöksparkering. Även Bergfotens skolas personalparkering kan användas – endast ca 200 m bort. Vår egen gästparkering är avgiftsfri för boende med gäster men får inte missbrukas på så sätt att man parkerar sin egen bil där kontinuerligt för att lösa brist på parkering vid eget garage eller tomt. OBS! Sedan våren 2014 har föreningen ett system med gäst-P tillstånd som skall läggas väl synligt i bilen som parkeras på gästparkeringen. I annat fall kommer bilen att bötläggas av ett parkeringsbolag som patrullerar området då och då.
Kontakta styrelsen om du av någon anledning behöver använda en gästplats under längre tid och glöm inte parkeringstillståndet! Varje medlem (fastighet) har fått 2 parkeringstillstånd (laminerade) och hör av er till styrelsen om ni saknar dessa eller om de kommit bort.
Grannsamverkan
Nu och då har det tyvärr inträffat inbrott i våra hus. Flera av dessa har varit mycket fräcka och genomförts då folk varit hemma. Är man ute på fram eller baksida så hör man kanske heller inte om någon kommer in i huset. Detta har vid några tillfällen inträffat under åren. Ett bra tips är att alltid hälsa på folk man inte känner som kommer in i området. Det är mer avskräckande än alla anslag om tjuvlarm. Folk med tveksamma avsikter känner sig uppmärksammade och avviker då som regel. Hjälp varandra och meddela grannarna om Du ska vara borta en tid så det inte ligger post i brevlådan och se till att någon tittar till ditt hus. Ett bra tips är att ställa bilen omväxlande på olika platser exempelvis hos grannen som är borta. Inget hus ser på det viset helt obebott ut ens i semestertider. På vintern kan knepet vara att snön blir borttagen även utanför huset då ingen är hemma och att det finns spår av skor utanför dörren. Det finns skyltar uppsatta inom området som vädjar och uppmanar till grannsamverkan mot inbrott.
Fastighetsskötsel och underhåll
Någon fastighetsskötsel har inte föreningen anlitat. Var och en av de boende svarar ju själv för skötseln av sitt eget hus och mark och föreningen tillsammans för de gemensamma fastigheter som GA1 och GA2 äger, dvs. skyddsrum och garage i länga. Denna ordning har vi valt av ekonomiska skäl då fastighetsskötsel är dyrt. Vid större åtgärder kontaktas förstås styrelsen eller orådesvärden för vidare åtgärder under exempelvis en städdag. Vissa uppgifter tar vi då in offerter på exempelvis elarbeten eller liknande och den kostnaden ingår i avgiften för GA1 eller GA 2 om det är aktuellt beroende på var felet finns och omfattar. När det är dags att måla om ditt hus ska gällande färgsättning inom området beaktas och användas. Detta är reglerat inom detaljplanen. Det finns givna färgkoder för de olika kulörer som ska används inom området.
Färgkoder för att måla husen
Det är en vattenbaserad akrylatfärg som skall bryts i butik enligt dessa koder:
Röd 4030 Y70R
Ljusröd (på hus) 1010 Y50R
Gul (på hus) 3020 Y30R
Grå (på hus) 3502 G
Vita detaljer målas lämpligast även det med en akrylatfärg som brukar kallas ”utevit” i butik.
Ett tips!. Är du osäker på hur du skall gå till väga gällande eventuella åtgärder i ditt hus kan du alltid kontakta styrelsen eller någon annan medlem/granne som kanske kan hjälpa dig vidare.