Vinterinformation - december 2020

PDF

Hej alla medlemmar i Samfälligheten Ranunkeln!

Vinterinformation – december 2020

Vi är nu inne i december 2020 och styrelsen har träffats två gånger under hösten – dock digitalt av förklarliga skäl. Vi har hunnit med en höststäddag i oktober som blev lyckad trots alla restriktioner – 84 % närvaro blev det och det är det bästa resultatet på över 10 år, kanske all-time high… :) Bra jobbat!!!!

Nu väntar vintersäsongen med snö och halka. Samfällighetens vinterentreprenad är som vi tidigare meddelat SMS (Stockholms Mark Service) och denna firma kommer att ploga och sanda vid behov – finns det synpunkter på det arbete som vår entreprenör utför så kontakta styrelsen via vår e-mail – se längst ner i mejlet. Som vi tidigare informerat om så utförs däremot snöröjning på den nedre vägen och vändplanen av Tyresö Kommun. Den tjänsten är ibland aningen sen. OBS! Styrelsen uppmanar alla medlemmar att snarast felanmäla till Tyresö kommun i de fall deras del av vinterunderhållet inte uppfyller det utlovade på kommunens hemsida: ”Framkomligheten ska vara godtagbar på samtliga vägar senast 15 timmar efter att ett normalt snöfall upphört”.

Länk till felanmälan kommer här: https://servicecenter.tyreso.se/eservice/EService.aspx?id=2cac4776-f774-422d-b9fe2bcdee9c1289&mobile=&customParams

STORT TACK för hjälpen!

Jul och nyår – högtiderna närmar sig och kanske åker en del av er bort under jul och nyår trots allt. Hjälp varandra genom grannsamverkan – dvs. håll ett öga på grannarnas hus om du är hemma – främst om du vet att de är bortresta. Det finns flera sätt att försvåra för tjuven – dels genom belysning ute och inne – men också genom att parkera bilar på varandras uppfart (kolla av först såklart att det är ok). Ett annat sätt är att tömma brevlådan från post och reklam - vilket gör att tjuven får svårt att avgöra om någon är hemma eller inte. Grannsamverkan är det bästa skyddet!

Matavfallsinsamlingen flyter på fint och vi kan även detta år se en minskad kostnad för vår sophantering. Det är till och med så att vi fått utöka med fler bruna kärl på några ställen – detta är en bra trend då matavfallsinsamlingen är kostnadsfri. På tal om kärlen så hälsar Renhållningen från Tyresö kommun att de bruna kärlen inte får vändas inåt – de skall alltid stå med hjulen utåt och den klisterlapp som sitter på sidan skall synas – så att man kan öppna den lilla runda luckan rakt upp. Detta för en lättare tömning när bilen kommer – tack för att ni kollar att de bruna kärlen står rätt. ☺ Kämpa på med matavfallsinsamlingen – bra för ekonomin - bra för miljön.

Vi går snart in i ett nytt budgetår 2021 och styrelsen vill passa på att påminna om vikten av att betala medlemsavgiften i tid (avgiften som debiteras kvartalsvis i förskott). Då vi är en samfällighet så finns ett antal gemensamma kostnader som medlemsavgiften går till. Den bekostar bland annat vinterunderhåll, sophämtning, vatten, Comhem-TV/grundutbud, underhåll av gemensam mark, byggnader och garage, el till gatlyktor, städdagar, styrelsearvoden, lokalhyra, föreningens redovisningstjänst… med mera. Faktura för betalning av medlemsavgiften kommer endast som pappersfaktura i brevlådan i mitten av december, mars, juni och september. Förfallodag är alltid i slutet av månaden – och nästa gång 31/12. Avgiftens storlek fastställs av årsstämman i maj varje år och framgår sedan av de två debiteringslängder som beslutas av stämman. Det finns en längd för GA1 - marksamfälligheten och en för GA2 - garagesamfälligheten. Dessa har skickats ut inför stämman som hölls i september detta märkliga år. Den rutin som finns gällande betalning av medlemsavgiften innefattar en påminnelseavgift. Detta händer om medlemsavgiften inte betalas i tid:

• 1: a betalningspåminnelsen skickas ut 10 dagar efter kvartalets förfallodag utan någon avgift.

• 2: a betalningspåminnelsen skickas ut 20 dagar efter ursprunglig förfallodag med en tillkommande påminnelseavgift om 60: -/sextio kronor/ att erläggas tillsammans med förfallen kvartalsavgift.

• Har kvartalsavgiften inte betalats 10 dagar efter 2: a påminnelsen går ärendet till inkasso. OBS! Vid frågor beträffande fakturor och betalning ska styrelsen endast och snarast kontaktas på samfällighetens e-mailadress: sam.ranunkeln@hotmail.com Vägen att nå styrelsen med frågor och funderingar är alltså via e-mail och glöm inte att uppdatera styrelsen med din/era aktuella mailadress/er då nästan all info i föreningen går ut genom e-mail. Det går även bra att ange fler mailadresser om du vill. Styrelsen tredje ordinarie möte för verksamhetsåret 2020-21 blir onsdag den 3:e februari. Om det finns frågor och synpunkter som ni vill att vi skall ta upp på detta möte så går det bra att mejla via ovan adress, helst i god tid innan mötet.

Ha det så gott under jul och nyår 2020 MVH Styrelsen för Samfälligheten Ranunkel

Föregående
Föregående

Vårstädning 2021